GABRIELLA JOSS

Kategori: MAT

Té mot sötsug

Kommer ni ihåg att jag skrev om ett té som ska hjälpa mot sockersug för inte så längesedan? Detta ovan köpte jag hem efter att ha fått många tips per mail av er läsare. Det är SÅ gott och hjälper faktiskt bra mot godissuget. Stort tips. Köpte det på vanliga ICA och i varukorgen fick även téet med hallon och granatäpple hänga med. 

Grönkål

Har ni testat att steka grönkål i olivolja och salt!? Kan vara det godaste som finns. Har också hört att det är supergott att lägga på plåt, ringla över olja och salta och köra in i ugnen. Har dock inte testat det men ska göra det snarast. Steker det gör vi dock riktigt ofta här hemma då det både är enkelt, nyttigt och gott. Supertips! =) Passar all mat dessutom och ger en liten färgkick på tallriken. 

Rotsaker i ugn

Ett stort tips från mig är att skära upp röd lök, morötter, rödbetor brysselkål, potatis och sötpotatis och slänga ner i en stor fryspåse. Hälla i olivolja, salt, peppar och krydda med timjan och persilja. Låta stå över natten i kylen och sedan köra in allt i ugnen. MUMS! Så himla, himla gott. Går ju att äta med i princip vad som helst och vi brukar servera med halloumi eller något gott vego-halvfabrikat. =) 

Onödig fakta om mig

Visste ni att bland det bästa jag vet i hela världen att äta är PULVERMOS!? Ja, ni läste rätt, haha.. Jag älskar det och tycker det är helt fruktansvärt gott. Särskilt med lite persilja och mjölkfritt smör i. Mums! Här åt jag den med vegansk chorizo från anamma

Masterchef

Jag älskar verkligen när F lagar mat här hemma. Händer inte allt för ofta men nu sedan Jason kom så har han gjort det mer och mer. Han är SÅ duktig och kan verkligen koka soppa på en spik. Igår slängde han ihop aubergine, zucchini, paprika, tomat, kryddor och lite havregrädde och serverade med ris. Blev så himla gott och fräscht. Och mättande!

Champinjoner hade han också i och det är bland det godaste jag vet. Och serverade maten på våra nya, fina Mateus-tallrikar. Dom är ju så fina!

Smoothie på blåbär, kokos och passionsfrukt

Slängde ihop en helt fantastiskt god smoothie och som vanligt använde jag mig av kokosdryck som grund. Ni finner den i vanliga butiker på samma ställe som sojamjölken finns på. Lite kokosdryck + en banan + dessa smoothiepaket som jag fann på COOP för ett par dagar sedan blev en supergod bas! När jag sedan mixat ihop allt så rörde jag ner en halv passionsfrukt i varje glas + kokosflingor. Rör om allting och NJUT. Otroligt gott och uppfriskande. 

Det färdiga resultatet. Sugrören kommer från myperfectday.se och är så fina! 

Dessa smoothiepaket använde jag mig av. Helt perfekt! Dock så körde jag i en extra banan för sötmans skull men man kan säkert skippa det om man vill. 

Granatäpplesmoothie med hallon

Köpte granatäpplekärnor i frysdisken på affären för inte så längesedan. Jättetips för det är verkligen mumsigt! Mixade med kokosdryck, hampafrön och banan som jag fryst in och skivat sedan tidigare. Otroligt fräscht och gott. En liten vitaminboost såhär på hösten/vintern =)

Nyhet från Findus

Jag blir alltid jätteglad när lite större företag börjar satsa mer på det veganska och vegetariska. Findus har en hel del vegetariskt och nu har även dessa veganska morotsbiffar landat i frysdisken. Dom är jättegoda ihop med ris och lite sås! =)

Quorns veganska nuggets

Jag blev såå glad när jag såg att Quorn hade gjort om sina nuggets till helt veganska för bara ett par veckor sedan. Hur underbart!? Dessa är verkligen stora favvisar här hemma när det kommer till vego-halvfabrikat och jag kan varmt rekommendera dom till alla! En stor favorit bland barn också av vad jag har förstått =)

En enkel favoriträtt

Något som jag äter ofta och mer än gärna är detta. Sesamnuggets från Hälsans Kök , grovkornig fullkornsbulgur och sweetchilisås + grönsaker. Tar fem minuter att slänga ihop och du får en helt vegansk och nyttig måltid. Har tipsat förr men goda saker tåls att bli tipsade om igen =)

Kikärtspasta

Jag skrev ju om kikärtspastan för inte så längesedan men vill slå ett slag för den igen. Den är alltså gjord på 100% kikärtor. Så kika i "pastahyllan" på närmsta mataffär så bör ni hitta den. HUR GOD SOM HELST! Och så fräscht att slippa gluten. Här äter jag den ihop med en biff från Hälsans Kök

Två veganska pålägg

Dessa godingar fann vi på ICA för inte allt för längesedan. Så himla goda! Verkligen ett supertips. Den till höger är underbar att smälta och ha på pizza eller varma mackor. Mums!

I vår varukorg

Lite frysta bär som passar perfekt i smoothies. Och eftersom att dom är plockade i Sverige så behöver man inte heller koka dom innan användning vilket enligt mig ger ett stort plus i kanten!//Och Astrid och apornas produkter är ju underbara. Vi har verkligen fallit för att ha dessa godingar på mackan. 

Och jag tycker att hallonen är fantastiskt goda denna årstid! Helt såld på dom och kan äta flera paket per dag//Dessa youghurtar rekommenderar jag alla att testa! Otroligt goda och innehåller ingen komjölk alls. 

Smoothie på mango och hallon

Gjorde mig en supergod smoothie förra veckan. Superenkel också! Mixade mandeldryck, hampafrön, färska hallon och fryst mango + en banan som jag skivat och fryst in tidigare under dagen. Toppade med färska hallon och åt med nötter. Underbart gott och riktigt fräscht. Sugröret från myperfectday.se och skärbrädan från inwhite4you.se. Glaset är från IKEA och den lilla skålen hittade vi på ICA. 

Bombay-biffar

Dessa nyheter från ANAMMA är en ny favorit här hemma! Supergoda med sallad och råris eller fullkornsbulgur och jättekul att dom innehåller ananas. =) Finns i frysdisken och jätte-enkla att steka upp i lite olivolja - blir klara på fem minuter.

Veganska äppelmuffins med kanel

Detta var ärligt dom godaste muffinsen jag har ätit i hela mitt liv. Vi använde oss av ägg-ersättning och det blev superbra! F är verkligen en ängel som ställer sig och fixar när hans preggo till fru blir sugen på godsaker. Oavsett tid på dygnet, haha. 

I receptet behövs: Äggersättning motsvarande två ägg, två dl socker, två tsk bakpulver, två tsk vaniljsocker, tre och en halv dl vetemjöl, hundra gram mjölkfritt smör, en dl iMat från Oatly, lite kanel, två äpplen utan skal som är rivna. 

Gör såhär: Sätt ugnen på 200 grader och vispa äggersättning och socker i en bunke, tillsätt alla torra ingredienser och blanda sedan ner det smälta smöret och havregrädden. Krydda med kanelen och i med dom rivna äpplena. Grädda tills dom får färg och lite knäckig yta i muffinsformar. 

Supersnabbmat

Haha, ja precis som rubriken säger så testade jag en hemmagjord version på SNABBmat och det blev riktigt gott. Stekte dessa neutrala Oumph!-bitar (finns på ICA) tillsammans med gul paprika och färsk broccoli i olivolja och hällde över denna "tikka-masala"-grytbas när allt fått lite yta. Serverade med fullkornscouscous. Maten var klar på tre minuter och det var faktiskt gott! =) 

Två dagar kvar till BF..

..Alltså denna nedräkning, haha.. Man blir ju tokig! Och varje dag så tvingar jag mig själv att förstå att jag kommer att gå över tiden och att jag förmodligen kommer att vara gravid i två veckor till. Trots detta så sitter man ändå och räknar ner. Konstigt hur hjärnan funkar! Men samtidigt så förstår jag. Vi har ju fått ett datum för cirka åtta månader sedan och det har hela tiden varit målet. Att sedan liksom tvinga sig själv att avvika från det precis när det börjar komma ikapp blir rätt "svårt" för hjärnan. Men ja, det blir spännande att se när han kommer. Man märker att det börjar närma sig då släktingar och vänner ringer och kollar läget och önskar lycka till. Tänk att någon dag inom det närmsta så sitter vi där i bilen påväg till BB med värkar. Så galet spännande! Jag är sjukt taggad på att föda och gå igenom en förlossning. 

Önskar er en jättefin fredag. Stor kram! <3

Det blir tyvärr mest halvfabrikat här hemma nu i sluttampen. Orkar inte laga mat! Är duktig på att rulla egna bollar och biffar, göra soppor och grytor osv i vanliga fall. Men all matinspiration är som bortblåst och jag orkar verkligen inte så i köket. Hoppas den kommer tillbaka sen när bebis är här (det är jag säker på att den kommer!). Igår testade jag anammas nya veganska chorizo. Supergod var den! För att göra det lite nyttigare så åt jag den med pasta som är gjord helt på gröna ärtor, avokado och små tomater. 

 

Och vi inhandlade massooor med bubbelvatten igen för som ni har läst så är det typ det enda som hjälper mot min tunga. Hittade "riktigt" vichyvatten för en gångs skull. 

Äntligen tillbaka!

Dessa grillade vi konstant under sommaren 2014 och kort därefter så slutade dom att göras. Vi var SÅ ledsna här hemma. Nu har dom dock varit tillbaka i frysdisken den senaste månaden (eller kanske ännu längre?) och dom är så otroligt goda! Helt veganska och vi brukar låta dom tina lite och sedan marinera med olivolja, soja, timjan och salt och peppar. Låta ligga i en plastpåse i marinaden över natten och sedan steka upp dom eller grilla dom (men ja, det är ju inte direkt grillsäsong just nu). Stort tips! =) Finns i frysdisken. 

Igår stekte jag dom i olivolja + lite mjölkfritt smör ihop med champinjoner och saltade, pepprade + kryddade med fryst persilja. När allt hade fått yta så hällde jag på iMat från Oatly. Mums så gott det blev efter att det hade puttrat en stund. Serverade med grönkål som vi stekt med salt och olja + bulgur och tomater. Jättegott!

Hälsans kök

Jag har ju alltid hyllat Hälsans Kök och deras produkter men vill nu göra det lite extra då dom faktiskt gör om SÅ många av sina produkter till veganska istället för enbart vegetariska. ALLA TUMMAR UPP!! Så kul att se att denna industri går framåt och gör ständiga framsteg och utvecklas. Här ovan ser ni två av mina favoriter därifrån. Det översta alternativet serverar jag helst med quinoa, citronmajonäs och sallad och sojanuggetsen gör sig godast med ris, couscous eller bulgur och sås på sweetchili och iMat Fraiche från Oatly

Kikärtspasta

Hittade denna helt fantastiska produkt på MAXI för några veckor sedan. Så otroligt gott och passar oss som äter rätt nyttigt perfekt. Kostar 35:- per paket vilket kanske kan kännas dyrt men enligt mig så har hälsa och välmående inget pris och gluten är inget som varken min eller Fs kropp mår sådär superbra av. Nu äter vi ju vanlig pasta också men kan man dra ner på det så känns det ju underbart och att dessa alternativ har kommit är ju verkligen en hjälp på vägen. Kommer ni ihåg att jag skrev om pasta helt gjord på linser och pasta helt gjord på ärtor också för ett tag sedan? SÅ kul med nytänkande! 

Lingonsmoothie

Slängde ihop en tokgod smoothie på lingon, havredryck, massor med fryst banan, lite hallon, hampafrön och linfrön. Supergod, lagomt söt och iskall. Mums! Supertips för er som gillar lingon =)

Lättlagat

Som vanligt så kör vi lättlagad mat här hemma och ett stort tips är att alltid har mycket vegofärs hemma. Det är ett billigt vis att äta vegetariskt och den går att tillaga i många olika rätter. Min favorit är ANAMMAS färs som är helt vegansk. Ett kilo kostar runt 60:- och räcker lääänge. Här hade vi gjort en sås som vi serverade med pasta (som är helt gjord på gröna ärtor!). I såsen har vi lite av färsen (inte alls mycket), tre stora rivna morötter, färsk bladpersilja som vi klippt i, salt, peppar, olivolja, oregano, basilika, paprikapulver, lite honung och krossade tomater + iMat från oatly. Man steker bara färsen och morötterna ihop i oljan och häller sedan över allt det andra + kryddar. Klart på tio minuter och supergott!

Veganska små biffar

I helgen slängde vi ihop små biffar själva. Så himla goda blev dom! Tänkte dela receptet här för er som är sugna på att testa. Vi höftar ju alltid på ingredienser så har inga exakta mått tyvärr men det vi använde oss av var: 

- Ärtor (fryst)

- Majs (fryst)

- Ett paket färdigkokta linser 

- Kikärtsmjöl

- iMat från Oatly 

- Gurkmeja, färsk persilja, salt, peppar, olivolja

Gör såhär: Skölj linserna och lägg dom i en bunke tillsammans med majs, ärtor och kikärtsmjöl. Kör med stavmixer en stund (vi gillar när det är lite tuggmotstånd och brukar lämna lite bitar av allt men man kan ju även mixa helt slätt om man hellre vill det), tillsätt havregrädden från Oatly (behövs bara litegrann) och krydda med gurkmeja, salt och peppar. Klipp i färsk persilja och rör sedan om allt till en smet som inte ska vara för kladdig (om den är det kan du tillsätta mer kikärtsmjöl). Häll upp kikärtsmjöl på ett fat och forma degen till små biffar/bollar som du sedan steker i olivolja tills dom får yta och är genomvarma. Vi serverade våra med ris och sås på havrefraich och sweetchili + lite morötter. Superenkelt och gott!

Det färdiga resultatet! Man kan även göra större biffar av dom men för bästa resultat (enligt mig) så ska man forma dom rätt smått. Då vet man att allt blir genomstekt också. 

Detta kikärtsmjöl använde vi oss av! Finns i dom flesta matvarubutiker och har man svårt att hitta kan man alltid fråga personalen så hjälper dom =)

Mina tankar kring komjölk..

Något som vi så gärna vill här hemma är att bli helt veganer och utesluta aaaalla mjölkprodukter. Men det är ju så svårt många gånger! Vad ska man välja och var ska man börja? Vi pratar och har pratat om det rätt mycket och F har enklare än mig för exempelvis smör och ost som inte är gjorda på komjölk. Men det är ju mest av en vanesak helt klart! Jag personligen skulle dock aldrig kunna klämma i mig en skål med fil eller dricka ett glas mjölk då jag äcklas av bara tanken men choklad till kvällsgott och just en bit ost på mackan har jag svårt att plocka bort ur min vardag. Annars så äter vi nästan inte mjölkprodukter alls i hemmet och det enda vi har som är gjort på komjölk i kyl och frys är lite ost och smör. Allt annat går faktiskt att ersätta på ett supersmidigt vis och det har vi också gjort. Sen kan det många gånger vara lite svårare när man går ut och äter eller fikar. Men det är viktigt att göra det man kan och just vad man har hemma i kylen kan man ju bestämma helt själv. 

Nu när jag själv ska bli förälder så skär det extra mycket i hjärtat att veta hur kalven separeras från sin mamma så snabbt efter förlossning. Att dom ens ska behöva separeras är helt sjukt och att kon faktiskt tvingas föda barn för att VI ska få mjölk är ännu sjukare. Kon har precis som vi människor gått igenom en graviditet och förlossning och känner sig skör och känslig + har massor med kärlek och känslor för sitt nyfödda lilla barn. Precis som vi. Tänk om någon kände att dom hade samma rätt att göra så med oss. Ta ifrån oss vårt nyfödda lilla barn och sedan mjölka oss och ta vår bröstmjölk för att ge till någon annan. Varför känner vi att det ska vara vår rättighet? Nej.. Det skär som sagt i mig ordentligt och jag tycker att alla ska göra det där lilla i vardagen för att dra ner på komjölksprodukter. Jag hade faktiskt själv inte någon aning om hur detta gick till innan jag satte mig in i det ordentligt och känner därför också att det är viktigt att jag informerar andra så att man kan göra ett aktivt val baserat på dessa fakta. Komjölk är inte heller direkt hälsosamt för oss människor då kornas mjölk inte är till för oss utan för just kalven och rätt svår för människokroppen att bryta ner. Ni kan läsa mer om själva produktionen av mjölk HÄR (på den hemsidan är det framställt på ett jätte-enkelt vis så att man lätt stegvis ser hur allt går till). Vill ni fördjupa er ännu lite mer så kan ni läsa på bland annat HÄR och HÄR. Bilder som nyligen delats på instagram som jag också tycker att man ska kika på finner ni här, här och här och det är alltså djurrättsalliansen som delat bilderna. Jag skriver och visar inte detta för att provocera någon utan bara för att sprida informationen vidare. Jag blev själv chockad när jag fick veta hur allt går till då det inte var något jag ens funderat över tidigare. Så vill bara dela den informationen som jag själv uppskattade att få ta del av för inte allt så länge sedan.  

Jag är som sagt inte heller perfekt men jag tycker att det iallafall är viktigt att man har detta i åtanke och tänker en extra gång innan man köper på sig massor med fil, youghurt, mjölk och annat vecka för vecka i butikerna. Att göra lite kan göra mycket i slutändan så att plocka bort så mycket man kan ur vardagen känns iallafall för vår del viktigt. Det viktigaste av allt är nog egentligen att vara medveten så att man kan basera sina val och beslut på det. Mina bästa tips för att i den mån det går undvika komjölk är: 

Oatlys produkter (klicka på länken för att komma till hemsidan) - Vi köper hem stora mängder med iMat och iFraich och det smakar PRECIS som "vanlig" matlagningsgrädde och creme fraich i själva maten. Det smakar dock annorlunda när det är kallt men när man väl hällt i det i grytan eller såsen man gör så smakar det verkligen preciiiis som matlagningsgrädde eller fraich på komjölk. Så det är verkligen mitt absolut bästa tips då matlagningen kan bli så mycket snällare mot både en själv och djuren. 

Sojamjölk  - Är man ute och fikar kan man nästan alltid be om att få en chai latte/espresso eller liknande på sojamjölk. Det smakar oftast till och med godare. Och det är kanon att ha hemma till kaffet och liknande också. Sojamjölk är också kolesterolsänkande - motsatsen till komjölk som faktiskt höjer kolesterolhalten.

ALPRO (klicka på länken för att komma till sidan) - Jag gillar inte allt från deras märke men har några starka favoriter! Deras små fyrpack med youghurtar är SÅ otroligt goda och min favoritsmak är banan/jordgubbe. Sen avgudar jag deras kokosdryck och den är i princip det enda jag kör med i mina smoothies. Kokosdrycken är också underbar i varm choklad så vi brukar blanda den med oboy-pulver också när vi är sugna på det. Dom har också allt från vaniljsåser till drycker gjorda på hasselnötter och mandel + sötade drycker och drycker på ris. Så deras sortiment är helt klart värt att utforska för man finner alltid iallafall en eller två favoriter. 

Astrid och Aporna (klicka på länken för att komma till sidan) - Ett av våra favvomärken när det kommer till "skinka", "bacon" och liknande men dom har också jättebra ostar. Allt från "vanlig" ost till brie/mögel-ost. Skillnaden är att den är helt vegansk. Nu under graviditeten har jag dock haft svårt för just deras ost och det är så tråkigt. Tror dock att det kommer att gå över sen så at jag kan börja äta den igen. Men verkligen värt att testa. Sen har också märket "Violife" bra ostar som är veganska. 

Tofutti - Vi köper ju väldigt sällan mjukost (philadelphia och sådant) men när vi exempelvis gör egen sushi så har vi i lite i sushin. Tofutti har JÄTTEBRA, vegansk mjukost och vi har senaste gångerna bara använt oss av just den. Det finns en naturell och en med smak av vitlök/örter. Den naturella kan man själv smaksätta och exempelvis klippa i soltorkade, tomater, färsk dill + salt och peppar (eller vilka kryddningar man nu än föredrar). Så det är ett SUPERtips. 

Vi brukar som sagt använda philadelphia-ost i vår sushi men körde på tofutti nu senast vilket blev otroligt gott! Supertips! Annars har vi morötter, gurka, avokado + paprika i och vill ni se hela "receptet" kan ni kika under kategorin "MAT" här på bloggen =) Gillar ni sådana här inlägg där jag är lite djupare och delar med mig av just mina tankar och känslor kring saker och ting får ni gärna gilla på lilla hjärtat till höger så att jag vet att det är intressant!